Selasa, 12 Julai 2011

Umar Mukhtar Lion Of The Desert.Peter O'Toole

Ditraficligh Port Klang aku berhenti. Pada ketika itu telingaku mendengar radio menceritakan tentang Muamar Gadaffi. Mataku memandang ke sebelah kiri, sebuah panggung lama. Apabila pendengaran dan penglihatan itu bertemu difikiran, aku teringat dengan nama Umar Mukhtar. Seorang tokoh pejuang di Libya. 
 Kisah Umar Mukhtar telah difilemkan oleh Holywood dengan Tajuk, "Umar Mukhtar, Lion Of The Desert" pada tahun 1981. Pemegang watak Umar Mukhtar adalah Anthony Quinn, arahan Mustapha Akkad.
Aku menonton filem itu pada tahun 1986 yang ditayangkan ditelevisyen. Bila teringat dengan filem itu, aku teringat pula dengan filem Lawrence Of Arabia terbetan 1962 lakunan Peter O' Toole dan Umar Shariff.
Nantilah aku ceritakan kisah Umar Mokhtar dalam Sinar Silam. Lawrance Of Arabia ni tak ada kena mengena dengan sinar kegemilangan silam tapi ia ada kaitan dengan kejatuhan dan perpecahan Daulah Uthmaniyah. Lawrance Of Arabia juga yang menyokong kebangsaan Arab. Kisah ini di zaman kebangkitan Wahabi dan Dinasti Saud.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan